Nieuws

In de spotlights: KiKa

Eén keer per maand zetten wij een van onze Erkende Goede Doelen in de spotlights. Wat drijft deze organisaties, wat zijn de uitdagingen en hoe draagt de Erkenning bij aan hun werk?
Delen

Wat is het mooiste aan jullie werk?

Jaarlijks krijgen bijna 600 kinderen in Nederland kanker. Inmiddels overleeft 81% van deze kinderen de eerste vijf jaar na de diagnose. Mede dankzij de onderzoeken die KiKa financiert. Want zo’n 20 jaar geleden lag dit nog rond de 72%. Een duidelijk bewijs dat onderzoek écht helpt en 100% kans op genezing steeds dichterbij komt. 

Deze onderzoeken waarin KiKa investeert richten zich op verschillende thema's. Denk aan betere medicijnen, minder pijn tijdens behandelingen, meer kans op genezing en een hogere kwaliteit van leven voor patiënten, ook na behandeling. Ook geven we voorlichting over kinderkanker. KiKa is het enige goede doel in Nederland dat investeert in onderzoek dat zich specifiek richt op alle vormen van kinderkanker. Bij al dit mooie werk krijgen we steun van particuliere donateurs, actievoerders, bedrijven en stichtingen. 

Hoe draagt de Erkenning bij aan jullie stichting? 

De Erkenning van het CBF is erg belangrijk voor KiKa. Het toont aan dat we voldoen aan strenge normen voor transparantie, verantwoording en efficiëntie in onze fondsenwervingsactiviteiten. Deze erkenning versterkt het vertrouwen van donateur in onze stichting, wat zorgt voor meer steun aan KiKa.

Wat vinden jullie de belangrijkste rol van het CBF?

Het CBF speelt een cruciale rol in het bevorderen van het vertrouwen in de goede doelen sector. Door toezicht te houden op de werving van fondsen en ervoor te zorgen dat organisaties aan hoge normen voldoen, draagt het CBF bij aan de integriteit en geloofwaardigheid van goede doelen. Ze helpen het publiek bij het maken van weloverwogen keuzes bij het ondersteunen van stichtingen. Dit komt uiteindelijk ten goede aan de gehele sector.

Wat is jullie grootste uitdaging geweest?

Het blijft ieder jaar weer een uitdaging om voldoende financiële middelen te werven om al het onderzoek te kunnen blijven financieren. Daarin zijn we altijd op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om ons te onderscheiden. Gelukkig lukt dit nog steeds goed, maar zal altijd een uitdaging blijven.   

Is er nog iets wat jullie willen toevoegen?

Jaarlijks worden er een aantal mooie campagnes en acties georganiseerd bij KiKa. Zo staat binnenkort KiKa Korte Broek weer op het programma. KiKa Korte Broek is een jaarlijkse actie van KiKa, bedacht in 2020 door Pim (toen 11) voor zijn toen nog zieke vriend Rein. Sindsdien draagt heel Nederland in december een korte broek, zelfs als het héél koud is, om aandacht te vragen én geld in te zamelen voor álle kinderen met kanker. Dit jaar is de actie van 18 t/m 22 december.

Waarom een korte broek?
Een korte broek in de winter valt op waardoor je laat zien dat je kinderen met kanker niet in de kou laat staan. Wedden dat je wordt aangesproken op straat? Dan kan je mooi vertellen waarvoor je dit doet. Zet je beste, blote beentje voor en trek aan die korte broek. Zo helpen we samen kinderkanker de wereld uit.

Aanmelden kan via: https://www.kikakortebroek.nl