The Hunger Project wint Impact Challenge Award 2020

Tijdens het online Impact Challenge Event op vrijdag 27 november is voor de tweede keer de Impact Challenge Award uitgereikt. Deze prijs is voor het meest inspirerend project op het gebied van impactgericht werken. De finalisten waren: Amref Flying Doctors, de Hartstichting, de Leprastichting, The Hunger Project en Trees for All. Samen met de vakjury koos het publiek ter plekke de winnaar van de Impact Challenge Award 2020.

De winnaar is The Hunger Project. Zij hebben de grootste ontwikkeling laten zien in hun project. Zij krijgen als winnaar van de Impact Challenge Award de beschikking over een Persoonlijk Impact Team met experts van ABN AMRO. Suzanne Hoeksema van The Hunger Project: “Het was eng om deze pitch te doen. Dat je dan beloond wordt, is een stimulans om open te zijn over waar je niet goed in bent. Dit is ook inspirerend voor anderen.”

Tevens is er dit jaar ook een bijzondere blijk van waardering gegeven aan Stichting Zorgeloos naar School met een chronische aandoening. Dr. Sara Kinsbergen, assistent professor Radboud Universiteit, namens de vakjury: “Deze stichting heeft de identiteit en werkwijze van de organisatie fundamenteel heroverwogen en daarna bijgesteld: ‘Is dit het beste wat we kunnen doen?’ Dat vraagt lef. Ze maakten daarmee een stap van de focus op één aandoening naar aandacht voor de weeffouten in het systeem rond schoolgang en chronische aandoeningen in brede zin. Met die stap is de impact van de organisatie significant toegenomen.”

De vakjury bestond verder uit Tjeerd Krumpelman, ABN AMRO, Global head of advisory, reporting & engagement en Marleen Janssen Groesbeek, Lector Sustainable Finance & Accounting Avans Hogeschool. Alle finalisten ontvangen een dag advies van een consultant van Avance Impact, Sinzer, MDF, Shape your world of Universiteit van Maastricht. Zij dragen daarmee bij aan dit event.

Waarom de Impact Challenge?
De Impact Challenge is een sector breed initiatief om gezamenlijk de maatschappelijke impact van goede doelen verder te vergroten en meer zichtbaar te maken. Al jaren wordt veel gemeten en geëvalueerd door goede doelen. Maar iedereen doet dit op zijn eigen manier. Ook zijn er grote verschillen in strategieën, programma’s en activiteiten. Daarom heeft de sector het initiatief genomen voor de Impact Challenge om gezamenlijk naar impact te kijken en van elkaar te leren.

Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland: Bij goede doelen draait alles om het bereiken van impact met het werk dat zij doen. Zij willen dat ook graag zichtbaar maken. Goede Doelen Nederland ondersteunt haar leden in deze ambitie en is daarom mede-initiatiefnemer van de Impact Challenge. Bijvoorbeeld door kennis te verdiepen met opleidingen, te leren van good practices of het delen van kennis en ervaringen. De Impact Challenge daagt goede doelen uit impactvol te werken en dat ook zichtbaar te maken. Met de uitreiking van de Impact Challenge Award zetten we vandaag een goed doel dat een bijzondere ontwikkeling op dit gebied heeft doorgemaakt in het zonnetje.

Harmienke Kloeze, directeur CBF Toezichthouder Goede Doelen: “Door meer inzicht te geven in de impact van je projecten en je organisatie, kan je beter laten zien dat je echt bijdraagt aan een betere wereld. Dat je waarmaakt wat je belooft. We zijn ook heel blij dat ruim 600 Erkende organisaties hebben meegewerkt aan de reflectievragen over impact. Zo kan de sector zich verder ontwikkelen. Beide punten vinden we als ontwikkelgerichte toezichthouder belangrijk en daarom dragen we bij aan dit initiatief.”

De Impact Challenge bestaat dit jaar uit het online Impact Event van 27 november, een sectorreflectie onder ruim 600 Erkende Goede Doelen met als publicatie ‘Een vuist voor Impact’, de website impactwijzer.nl en verschillende opleidingen. Meer informatie op www.impact-challenge.nl

De Impact Challenge is een sectorbreed initiatief van Erkende goede doelen, de brancheorganisaties Goede Doelen Nederland en Partos en Toezichthouder CBF. Impact Centre Erasmus, PwC en ABN AMRO zijn partner van de Impact Challenge.