Stichting Rhiza helpt de kansarme bevolking in Zuid-Afrika een zelfredzaam bestaan op te bouwen. En dat doen we met hart en ziel samen met lokale bewoners in achtergestelde gebieden en de overheid. En dat onze aanpak werkt blijkt wel uit de succesvolle projecten en behaalde resultaten. Deze week staat Stichting Rhiza bij ons in de spotlights.
Zijn er bijzondere momenten die jullie hebben meegemaakt als organisatie of hebben jullie een leuk nieuwtje? Zou je hier iets over willen vertellen?
Twee weken geleden zijn we door de overheid gevraagd om mee te helpen met het vaccineren van de lokale bevolking van Zuid-Afrika. We zijn er, hoe dubbel het ook klinkt, trots op dat we daarmee kunnen bijdragen aan het oplossen van de COVID-19 crisis. We zien het ook als de bevestiging we een betrouwbare partner zijn en dat de relatie met de overheid goed is.
Waarom hebben jullie de Erkenning aangevraagd? Hebben jullie lang nagedacht over het aanvragen?
Voor ons als stichting was het aanvragen van de CBF-Erkenning een logische stap. Transparantie en vertrouwen is voor ons erg belangrijk en daardoor hoefden we niet lang na te denken over het aanvragen van de CBF-Erkenning.
Op welke manieren dragen jullie uit Erkend te zijn? En waarom hebben jullie ervoor gekozen het op deze manier te doen?
We hebben zeer recentelijk meegedaan aan de webinar “veerkracht in de crisis” georganiseerd door het CBF. Het was voor ons een eer om hiervoor uitgenodigd te worden. Daarnaast dragen we uit aan onze sponsoren dat we de CBF-Erkenning hebben en hebben we het CBF-Erkenningspaspoort op onze website geplaatst. De voornaamste reden van het uitdragen van onze Erkenning is omdat de Erkenning vertrouwen biedt voor onze achterban. De erkenning vertegenwoordigt transparantie en professionaliteit en dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk uitdragen. We passen niet alleen onze interne processen aan maar werken ook samen met andere partijen die het CBF-keurmerk hebben. Samenwerken en leren van anderen zijn waarden die bij ons erg belangrijk zijn en daardoor voelt het vertrouwd om het op deze manier te doen.
Hoe is het traject van de Erkenningsaanvraag verlopen?
Het traject ging relatief soepel. We hebben alle invulvelden ingevuld die nodig zijn om de aanvraag in te dienen. Gaandeweg bleek dat we sommige beleidsdocumenten die nodig zijn om de aanvraag in te dienen nog niet hadden. Bijvoorbeeld een klachtenprocedure. Gelukkig hebben we tot nu toe nog geen klachten ontvangen, maar het is wel fijn om een procedure te hebben voor als er toch ooit een klacht binnenkomt. We hebben daarnaast goed contact gehad met de auditor, die heel goed onze vragen kon beantwoorden. Hierdoor konden we de aanvraag goed afronden.