Vrijdag 27 november vond het Impact Event 2020 plaats. Voornamelijk online dit keer, vanwege de coronamaatregelen. DJ Fant de Kanter zorgde voor een muzikaal welkom, terwijl zo’n 140 directeuren en impactmanagers van goededoelenorganisaties plaats namen achter hun beeldscherm. Via Zoom namen zij deel aan de livestream vanuit het Bimhuis in Amsterdam. Onder leiding van dagvoorzitter Juliette Grimbergen werden in diverse sessies inzichten gedeeld, werd Zorgeloos naar School verrast met een waarderingsprijs en werd voor de tweede keer de Impact Award uitgereikt.
Waarderingsprijs voor een klein goed doel
Het Impact Event startte met een welkomstwoord door Harmienke Kloeze (directeur CBF, Toezichthouder Goede Doelen) en Margreet Plug (directeur Goede Doelen Nederland/Nederland Filantropieland). Harmienke Kloeze introduceerde ook een speciale waarderingsprijs: “De finalisten van de Impact Award zijn nu toevalligerwijs allemaal grote doelen. Er hebben gelukkig ook kleinere doelen meegedaan. Vandaar dat we als blijk van waardering ook daaruit een winnaar hebben gekozen.”
Dr. Sara Kinsbergen (assistent professor Radboud Universiteit) deelde deze waarderingsprijs virtueel uit aan Lydia Braakman van Stichting Zorgeloos naar School met een chronische aandoening: “Deze stichting heeft de identiteit en werkwijze van de organisatie fundamenteel heroverwogen en daarna bijgesteld: ‘Is dit het beste wat we kunnen doen?’ Dat vraagt lef. Ze maakten daarmee een stap van de focus op één aandoening naar aandacht voor de weeffouten in het systeem rond schoolgang en chronische aandoeningen in brede zin. Met die stap is de impact van de organisatie significant toegenomen.”
Doe goed en zie wel om
Cabaretier en schrijver Johan Goossens gaf vervolgens zijn persoonlijke visie op Impact. Met een persoonlijk verhaal over zijn ervaringen in Ghana met het bouwen van een school en vrijwilligerswerk in de daklozenopvang tijdens de coronacrisis gaf hij aan dat het gezegde van zijn oma ‘doe goed en zie niet om’ bij impact zou moeten zijn ‘doe goed en zie wel om’.
Pitches Impact Challenge Award
Dit jaar werd voor de tweede keer de Impact Challenge Award uitgereikt voor de meest inspirerende leerervaring op het gebied van impactgericht werken. Na de introductie van de vakjury, bestaande uit dr. Sara Kinsbergen, Tjeerd Krumpelman (ABN AMRO, Global head of advisory, reporting & engagement) en Marleen Janssen Groesbeek (Lector Sustainable Finance & Accounting Avans Hogeschool) gaven de Leprastichting en de Hartstichting als eerste hun pitch.
Interactieve sessies
Hierna was het tijd voor een interactief gedeelte. Deelnemers konden twee keer een sessie bijwonen. De korte pauze tussen de twee sessies door werd muzikaal opgeluisterd door DJ Fant de Kanter.
Het eerste deel van de workshop bestond uit een toelichting op de inhoud en het gebruik van de impactwijzer door Nina Koopman van Sinzer, waarmee de site werd ontwikkeld. Vervolgens legden Maarten Mulder van Han Valk Fundraising Consultancy (HVFC) en Marike van Seeters van HomePlan uit hoe zij samenwerkten aan een Theory of Change en hoe de impactwijzer daarbij als tool ingezet kan worden.
In de digitale koffiecorner hebben deelnemers in een klein groepje ervaringen uitgewisseld. Vragen als ‘Wat is de grootste prestatie van jouw organisatie?’ en ‘Welke rol heeft impact binnen jouw organisatie?’ werden besproken. De tijd vloog voorbij, want na een half uur waren de deelnemers nog niet uitgepraat.
Tijdens de talkshow gingen Marleen Janssen Groesbeek en Tjeerd Krumpelman, onder leiding van Juliette Grimbergen met elkaar in gesprek over de mate waarin en wijze waarop impact gemeten en gerapporteerd kan worden in een geïntegreerde verslaglegging.
Bij de lagerhuissessies werd er gedebatteerd onder leiding van Jan Willem Wits. Met de stelling ‘impactmanagement is alleen voor grote goede doelen’ waren de bezoekers het niet eens. Juist door samenwerken kan je als klein goed doel ook je impact managen. Op de tweede stelling ‘impact is mooi en waardevol, maar het levert geen enkele euro op’, kwamen wisselende reacties. Organisaties die open en transparant laten zien wat wel en niet goed gaat, krijgen juist veel aandacht waardoor er op de langere termijn meer donateurs aanhaken, omdat ze zien dat hun geld goed terechtkomt.
Corporate antropoloog Walter Faaij liet tijdens het kampvuurgesprek zien hoe tribale rollen in organisaties werken. En hij nam ons mee in hoe je het goede gesprek kunt voeren om cultuur te veranderen, juist door gebruik te maken van die tribale rollen.
Winnaar Impact Challenge
Na de tweede sessie was het tijd voor de pitches van The Hunger Project, Trees for All en Amref Flying Doctors. Na een korte samenvatting konden de aanwezige deelnemers stemmen. Samen met de stemmen van de vakjury bepaalden zij de winnaar van de Impact Challenge Award 2020: The Hunger Project. Zij hebben de grootste ontwikkeling laten zien in hun project. Zij krijgen als winnaar van de Impact Challenge Award de beschikking over een Persoonlijk Impact Team met experts van ABN AMRO. Suzanne Hoeksema van The Hunger Project: “Het was eng om deze pitch te doen. Dat je dan beloond wordt, is een stimulans om open te zijn over waar je niet goed in bent. Dit is ook inspirerend voor anderen.”
Alle finalisten ontvangen een dag advies van een consultant van Avance Impact, Sinzer, MDF, Shape your world of Universiteit van Maastricht. Zij dragen daarmee bij aan dit event. Op de tonen van de muziek van DJ Fant de Kanter sloot Juliette Grimbergen het Impact Event 2020 af.